دیزل ژنراتور و بار کم

دیزل ژنراتور و بار کم

تاثیر کم باری یا بی باری بر دیزل ژنراتور

این دستورالعمل به منظور نشان دادن تاثیرات منفی کارکرد طولانی موتور دیزل ژنراتور با بار کم (زیر 30 درصد) و یا بدون بار تهیه و تنظیم شده است.

زمانی که موتور دیزل ژنراتور به صورت کم بار در حال کار است ، فشار و دمای سیلندر پایین می آید. از آنجایی که پیستون به شکل مخروطی ساخته شده است، زمانی که پیستون ها به دمای مدنظر نرسند، به راحتی در لاینرهای سیلندر چفت نمی شوند لذا این کار باعث ورود مقادیر زیادی روغن از طریق این فاصله به محفظه احتراق می شود. به دلیل اینکه رینگ های پیستون نمیتوانند به طور کامل روغن های بین بوش سیلندر و پیستون را جمع آوری نماید و در نهایت نشتی به فضای احتراق رخ می دهد. این موضوع هم موجب مصرف بیش از اندازه روغن(روغن سوزی) می شود و هم باعث به وجود آمدن دود خاکستری متمایل به آبی می گردد.

 کار کرد پایین در دیزل ژنراتور

از آنجایی که سوخت و هوا در محفظه احتراق کاملا تلفیق نمی شوند تایم و زمان احتراق برهم خواهد خورد و احتراق در زمانی غیر از زمان پیش بینی شده (نقطه ی مرگ بالا) اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه موتور در حین کارکرد ضربه و یا لگد خواهد زد. از سوی دیگر در طول حرکت رفت و برگشت پیستون و به دلیل فاصله بین رینگ پیستون و سیلندر (عدم روغن کاری صحیح و جمع شدن دوده) امکان آسیب به رینگ پیستون و سایش سطح سیلندر وجود دارد.

با توجه به نیاز روانکاری شفت توربو با استفاده از روغن، در حالت کم باری سیل­ها و واشرها امکان آب بندی کامل را نخواهند داشت. لذا این روغن از دو قسمت اگزوز و منیفولد هوا نشت پیدا خواهند کرد. در نتیجه نشت روغن به داخل موتور و ورود آن به محفظه احتراق، رنگ دود خروجی در اگزوز نیز به رنگ سفید متمایل به آبی در خواهد آمد. هم چنین این موضوع باعث کاهش روغن (روغن سوزی) بیش از حد توصیه شده ی سازنده موتور خواهد بود.

اگر موتور به مدت طولانی در بار کم کار یا بدون بار کند باعث مصرف روغن بیشتر از حد معمول می گردد و در مکنده و منیفولد هوا و اگزوز نشتی ایجاد می کند. این شرایط معمولا در مصارف اضطراری دستگاه که موتور سردتر است اتفاق می افتد.

استفاده از دیزل ژنراتور در بار کم یا بدون بار در طولانی مدت باعث عدم سوختن کامل گازوئیل می گردد که این امر باعث ایجاد بیش از حد کربن(دوده) در نازل های انژکتور ، سوپاپ های سرسیلندر، لوله های اگزوز، پیستون و رینگ می گردد.

دیگر تاثیرات دیزل ژنراتور کم بار

 میزان زیادی از سوخت به نسبت هوا اضافه شده و باعث ایجاد ترکیب غلیظی(سوخت بیشتر) می شود که خود سبب شکل گیری دود و دوده سیاه و خروج آن از اگزوز می گردد. بنابراین گازوئیل سوخته نشده در این ترکیب غلیظ جا مانده از خام سوزی در منیفولد دود می تواند تحت فشار و دمای توربو بسوزد که خود باعث گرفتگی رسوب و جرم(دوده، روغن که منتج خام سوزی است) می گردد. در این شرایط، فاصله ی سرویس های دوره ای می بایست کاهش یابد.

به عنوان مثال، در عکس زیر که مقدار توان مصرفی ظاهری کل(KVAh) و زمان کارکرد دیزل ژنراتور قابل مشاهده است.

میزان متوسط بار یک دیزل ژنراتور 100 کاوآ می باشد و اطلاعاتی که در بالا ذکر شد به شرح ذیل می باشد:

این مقدار بار مناسب دیزل ژنراتور می باشد                     ( 12157 kVAh / 253 h ) / 100 kVA  = %48

نتیجه گیری:

* می بایستی از کارکرد موتور بدون بار یا با بار کم اجتناب کرد. اگر این کار را هفتگی یا ماهانه انجام دادید، مدت زمان آن را به دقایقی کوتاه تقلیل داده و یا تا زمانی ادامه دهید که میزان شارژ باطری به حالت نرمال برگردد.

* پس از استارت یا توقف ناموفق دستگاه، سیستم اگزور می بایستی به منظور عدم وجود گازوئیل سوخته نشده بررسی و در صورت لزوم تمیز شوند. موتور می بایست در بار کامل کار کند.

* دیزل ژنراتور می بایست در حالت بار کامل به مدت 4 ساعت کار کند تا بتواند کربن ایجاد شده در موتور و سیستم اگزوز را بسوزاند. میزان بار در یک ساعت اول می بایست به صورت آهسته از صفر آغاز شود و سپس به حالت کارکرد با بار کامل برسد.

* تمامی ایراداتی که ناشی از کارکرد دستگاه در طولانی مدت بدون بار یا با بار کم می باشد جزء موارد گارانتی محسوب نمی شوند.

پیمایش به بالا